گنجینه حکیم

در این گنجینه شما مقالات تکنولوژی-ورزشی-دیجیتال-بازاریابی-سلامتی را خواهید دید

گنجینه حکیم

در این گنجینه شما مقالات تکنولوژی-ورزشی-دیجیتال-بازاریابی-سلامتی را خواهید دید

آشپزخانه ارگونومیک


همه‌ی ما مجال متعددی از شبانه روز را در آشپزخانه صرف میکنیم و این داستان منجر اهمیت بسیار یک آشپزخانه ارگونومیک می گردد . بدون‌شک کار کردن با وسایلی که به صورت غیر مناسب و سوای دقت به حالت درست تن هنگام کار پباده سازی شده‌اند , موجب پیدایش اشتباهات گوناگون و خستگی مفرط خواهد شد .
  
ارگونومی یعنی چه؟

ارگونومی دانش تجزیه و بررسی رابطه در بین تن بشر و اسباب و اثاث و فضاهای آیتم استفاده‌ی وی به خواسته با صرفه سازی حرکات و پرهیز از وضعیت غیرعادی است که می توانند برای تندرست ما زیان آور باشند . بخش اعظم مردمان فکر میکنند کاربرد دانش ارگونومی در پباده سازی ماشین‌ها یا این که صندلی‌ها خلاصه میگردد , ولی مطلقا چیزی بالاتر از اینهاست . ارگونومی یا این که فاکتورهای انسانی , شاخه‌ای از دانش است که در زمینه ی توانایی‌ها و محدودیت‌های فیزیکی آدم مشاجره می‌نماید , و این کارداران را برای بهبود تعامل اشخاص با تولیدها , سیستم‌ها و فضاها اعمال می‌نماید .


عامل اهمیت ارگونومی


پژوهش ها نشان داده‌ است که کمردرد یکی شایع‌ترین ایرادات ناشی از کار است که اشخاص مشغول به کار اکثری را زیر تاثیر قرار می دهد . انگیزه ارگونومی ساخت فضای کاری ایمن و آسوده است که فاکتورهای انسانی مثل مقدار تن , اقتدار , سرعت , و حواس پنجگانه را در پباده سازی یک فضای کاری مدنظر قرار میدهد و از پیدایش چنین مشکلاتی دوری می نماید .


مسیر دربین اثاثیه را سوای بازدارنده نگه دارید

یک مسیر مثلثی را میان سینک , سردخانه و اجاق‌گاز در حیث بگیرید . این مسیر بایستی مدام سوای بازدارنده بوده و راحت‌ترین دسترسی را داشته باشد . این مثلث گرچه یک ضابطه پباده سازی نمی باشد , ولی استراتژی خیر برای پباده سازی یک فضای کارآمد است . علاوه بر این وسایل , احتمال دارد شما وسایل دیگری را هم مکررا در آشپزخانه به کار گیری فرمایید ; مانند خودرو ظرفشویی , مایکروویو و غیره .



ظرف‌ها را بر بالای خودرو ظرفشویی انبار نکنید

کارایی نمائید ظروف را در نزدیک‌ترین کابینت کنار خودرو ظرفشویی قرار دهید . این قضیه به شما امداد می نماید که اتومبیل ظرفشویی را به راحتی خالی نمایید . حرکتتان سریع‌تر خواهد شد , و ستون فقرات و عضلاتتان برای جابجا کردن ظروف فشار کمتری متحمل خواهند شد . این دقیقا هدفی است که یک آشپزخانه ارگونومیک دنبال مینماید .


طول صندلی آشپزخانه را تهیه و تنظیم نمائید


مبتنی بر استانداردهای ارزیابی شده , صندلی با طول ۹۰ سانتی‌متر , منجر ساخت درد دورازشوخی در ستون فقرات یک شخص بلندقد میشود . به این ترتیب در شرایطی که شما یا این که آشپزِ منزل قد بلندی دارید , طول صندلی را به ۹۵ تا ۱۰۰ سانتی‌متر برسانید ; و بالعکس , در حالتی‌که قد کوتاهی دارید , میتوانید آن را تا ۸۵ سانتی‌متر کاهش دهید .


دستگاه‌های دیواری را فراتر از طول رمز خویش نصب نمایید

در حالتی که تا به هم اکنون هنگام پخت‌وپز پیشانی‌تان با هود برخورد نموده است , می بایست فیض بگیرید که فاصله‌ی میان اجاق‌گاز و هود فاصله‌ی صحت نمی‌باشد . ارگونومی آشپزخانه می گوید که دست‌کم مسافت میان اجاق و هود , بایستی ۷۰ تا ۷۵ سانتی‌متر باشد . از همین منطق برای نصب کابینت‌های دیواری نیز به کار گیری نمایید و از بازخورد گاه گاه درب کابینت با پیشانی نازنینتان خودداری کنید!


نورپردازی آشپزخانه را با توجه بیشتری انجام دهید


آشپزخانه می بایست فروغ و روشنایی کافی داشته باشد تا هنگام کار روءیت کرد کافی داشته باشید و بدون چاره نشوید به جلو خم گردید تا خوب تر ملاحظه کنید . در حالتی که که سایه‌ی هود و کابینت‌ها مسیر نوروفروغ را گرفته و مشاهده کرد را اندک میکند , از نورهای موضعی به کار گیری نمائید .
فشار آب را با شیر و سینک منطبق دهید

فکر کنید هربار که شیر آب را گشوده میکنید , آب به سینک بازخورد کرده و در سمت شما می پاشد . این دقیقا بدین مضمون‌ است که شما اصول ارگونومی آشپزخانه را رعایت نمی کنید . عملکرد نمائید فشار آب را کمتر فرمایید و یا این که سینک عمیق‌تری نصب فرمایید .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.