گنجینه حکیم

در این گنجینه شما مقالات تکنولوژی-ورزشی-دیجیتال-بازاریابی-سلامتی را خواهید دید

گنجینه حکیم

در این گنجینه شما مقالات تکنولوژی-ورزشی-دیجیتال-بازاریابی-سلامتی را خواهید دید

آشنایی با انواع مدل های پله گرد ها و مزایا و معایب آن ها

از انواع مدل های راه پله می توان به پله گرد ها اشاره نمود که دارای مدل های متفاوتی می باشند و برای استفاده در فضا های مختلف نیز مناسب هستند.

 
 


این مدل پلکان از قدیم مورد توجه معماران و طراحان داخلی بوده است. همان طور که مشاهده بنا های به یادگار مانده از قدیم نشان می دهد این نوع پلکان در عمارت ها و خانه های اعیانی تاریخی مرسوم بوده است. امروزه هم در بنا ها و عمارت هایی که می خواهیم زیبایی بی نظیر و خیره کننده ایجاد کنیم بدون شک به سراغ یکی از انواع این مدل ها می رویم. البته وقتی هم که با مشکل محدودیت فضا مواجه هستیم، استفاده از این پله ها به کارمان می آید چرا که به فضای کمتری نسبت به پلکان معمولی برای اجرا نیاز دارند. راه پله پیچ نه فقط در خانه ها و ویلا های مسکونی بلکه در هتل ها و یا برخی رستوران ها با طراحی خاص هم کاربرد دارد. در این مقاله وبسایت ساختمون به بررسی مدل های گوناگون پلکان پیچ (پله گردها) و هم چنین مزایا و معایب آن پرداخته ایم.

پله گرد چیست؟

پله گرد ها، پلکانی هستند که قوس دایره ای شکل دارند. اگر چرخش در پلکان 360 درجه باشد مارپیچ می شوند. به این نوع پلکان اسپیرال نیز گفته می شود. جنس ماده ای که برای ساختن پله های گرد مورد استفاده قرار می گیرد بسیار حائز اهمیت می باشد. مثلا استفاده از متریال لغزنده می تواند امنیت این پله ها را مختل کند.

انواع گوناگون راه پله های گرد

راه پله گرد دو محور باکس

این راه پله ها عموما دارای شعاع داخلی بیش تر از 55 سانتی متر می باشند و از نظر اندازه بزرگ به حساب می آیند و در هتل های مجلل یا مراکز خرید بزرگ که محدودیت فضا وجود ندارد استفاده می شوند.

راه پله گرد دو محور ورق

پله گرد های دو محور ورق هم مانند دو محور باکس دارای شعاع داخلی بزرگ هستند. اقتصادی بوده و کاربرد مسکونی دارند.

راه پله گرد زیر محور

برای استفاده از پله گرد زیر محور محدودیتی وجود دارند. پله های گرد زیر محور در اماکن تجاری و خانه های مسکونی کاربرد دارند و شعاع داخلی آن ها از 85 سانتی متر بیشتر است.

راه پله گرد تک محور کنسولی

مدل تک محور کنسولی این راه پله ها شعاع کمی دارد و عرض کف راه پله از 70 سانتی متر بیش تر نمی شود. 

راه پله مارپیچ 

راه پله گرد مارپیج، همان راه پله محور مرکزی ساده می باشد و این نوع راه پله که به آن راه پله فرار هم گفته می شود، شعاع کمی دارد و محدودیتی برای فضا های تجاری یا مسکونی ندارد. 

راه پله گرد محور مرکزی برش خورده

این مدل از پله گرد ها هم شعاع کمی دارند و بیش تر در فضا های تجاری مورد استفاده قرار می گیرند.

راه پله گرد تیر آهنی

هنگامی از پله گرد تیر آهنی استفاده می کنیم که تاکیدی روی زیبایی ساختمان و پلکان ساخته شده نداریم. 

محدودیت استفاده از پله های گرد

در مورد پله گرد هایی که فضای کافی وجود دارد و در واقع سطح مقطع مناسب به هر پله اختصاص داده شده است، راه رفتن روی آن ها مشکلات کمتری خواهد داشت. هر چقدر شعاع دایره بزرگ تر باشد مسلما استفاده از پله های ساخته شده هم آسان تر است. اما گاهی فضای پلکان خیلی کوچک می شود و پله ها را در اندازه هایی بسیار کوچک می سازند، همین امر سبب می شود بالا و پایین رفتن روی آن ها ترسناک شود و به آسانی امکان پذیر نباشد. این عیب کلی نیست و اگر فضای کافی به ساخت پلکان اختصاص دهیم خود به خود برطرف می شود.

زمان مناسب برای ساختن راه پله گرد

برای ساختن این راه پله ها که نیاز است ورق های اتصال شان در سقف جای گذاری شود بایستی عملیات ساختن راه پله پیش از بتن ریزی سقف انجام شود زیرا در غیر این صورت نیاز به صرف هزینه بیشتری می باشد.

برای ساختن راه پله گرد هم مانند پلکان دیگر از متریال های مختلف چوبی و فلزی استفاده می شود. معمولا صفحات چوبی در کنار نرده های فلزی زیبایی خاص و منحصر به فردی را ایجاد می کنند اما در مجموع بسته به فضای دکوراسیون داخلی و این که چه سبکی در آن به کار رفته است باید متریال مورد نظر را انتخاب کرد.
مهم ترین نکته ای که در ساختن پله های گرد و مارپیچ وجود دارد این است که باید به نوعی طراحی و ساخته شوند که بالا رفتن یا پایین آمدن از آن ها ترسناک نباشد. متاسفانه در خیلی از نمونه هایی که از این نوع پلکان ها ساخته شده است این موضوع رعایت نشده و استفاده از آن ها با دلهره همراه است. اگر قرار است در فضایی پر کاربرد نصب شوند، مثلا راهی که به اتاق خواب های خانه منتهی می شود، پس با توجه به میزان استفاده باید طوری ساخته شوند که هر کسی (بزرگسالان و کودکان) بتوانند به آسانی از آن ها استفاده کند. درست است که هدف ما از ساختن این پلکان رسیدن به زیبایی است اما نباید راحتی را هم فراموش کرد.


منبع: بلاگ ساختمان - https://www.sakhtemoon.com/

سه طریق از دربین بردن بوی بد فاضلاب

بوی بد فاضلاب مشکلی است که ممکن از برای هر کسی حادثه بی افتد و به‌دنبال راهی برای از در میان بردن بوی بد فاضلاب باشد . برای از میان بردن بوی بد فاضلاب پخش شده در فضای منزل که ناشی از نشت گاز فاضلاب به درون منزل است روش‌هایی موجود هست . به امداد این روش‌ها میتوانید خودتان به راحتی بوی بد فاضلاب در ساختمان را از در بین ببرید و دیگر نگران بوی بد فاضلاب نباشید . با این روش‌ها از شر بوی بد فاضلاب خلاص میشوید .


علت بوی بد فاضلاب در ساختمان چیست؟

بوی بد فاضلاب نشان دهنده وجود گاز سمی سولفید هیدروژن یا این که گاز فاضلاب به باطن ساختمان است . گاز نام برده داخل محل‌های تجمع فاضلاب مثل تصفیه منزل فاضلاب , لوله فاضلاب و چاه فاضلاب ایجاد شده و یافت می گردد . این گاز بوی فراوان بدی دارااست و علت بوی بد فاضلاب در ساختمان وجود همین گاز میباشد .


چاه فاضلاب یا این که لوله فاضلاب انباشه از این گاز است و این دستور منجر می گردد این گاز از روش لوله فاضلاب به درون ساختمان نفوذ پیدا کند و منجر اذیت و آزار ساکنین را به ملازم داشته باشد .


وجود این گاز در درون ساختمان منجر ساخت بوی بد می‌گردد . در‌این رایحه قادر است همیشگی باشد و یا این که صرفا در زمانهای خاصی به مشام رسد . این گاز میتواند مضاعف غلیظ باشد و یا این که بوی رقیقی داشته باشد .


همان طور که شما نیز متوجه شده اید این عطر میتواند مشابه بوی ماهی , جنازه گندیده و یا این که تخم مرغ گندیده داشته باشد . همینطور این رایحه میتواند در آشپزخانه , دستشویی , گرمابه و یا این که هرجای دیگر از ساختمان به مشام رسد . درهرصورت این رایحه فراوان بسیاربدبو است و منجر بد رایحه شدن فضای ساختمان میگردد .


اختلال با اهمیت هم همین بوی بد فضلاب در ساختمان است . ولی چه‌گونه این بوی بد فاضلاب را از دربین ببریم . آیا روشی برای از دربین بردن بوی بد فاضلاب در ساختمان وجود دارد؟



چه‌گونه بوی بد فاضلاب در ساختمان را از فی مابین ببریم؟

برای از میان بردن بوی بد فاضلاب در ساختمان سه شیوه معمولی موجود هست که با به کار گیری از مواد جانور در منزل می‌توان آنان را انجام اعطا کرد . این روش‌ها برای از فی مابین بردن بوی بد فاضلاب زیاد مفید است .

1 )
اندازه یک چهارم تا یک دوم واحد اندازه گیری پودر جوش شیرین را در لوله فاضلاب بریزید . یک دوم واحداندازه گیری سرکه سپید نیز به آن بیفزایید . آن را در لوله فاضلاب بریزید و در لوله فاضلاب را بپوشانید .

2 )
اندازه یک کیلوگرم آهک را با ۱۰ لیتر آب ترکیب کرده و پس از یک‌سری ساعت آن را جنبش دهید . بعد آن را از صافی بگذرانید و صاف کرده آن را برای مدتی دراز در توالت تخلیه فرمایید .

3 )
ادغام جوش شیرین و نمک , محلول زیاد توانمند و از بین‌برنده بوی بد فاضلاب است . یک جام جوش‌شیرین و یک استکان نمک را به ملازم یک کتری آب‌جوش به درون چاه فاضلاب بریزید تا از خارج زدن بوی ناخوشایند آن دوری فرمائید .

پکیج چه میباشد و چه‌طور کار می کند؟


گرمایش مطبوع آن نیز در محل معاش و نیاز به آب گرم یکی ملزومات هر منزل به‌حساب میاید . در دهه‌های قبلی هنگامی‌که لوله‌کشی گاز ارگانیک به‌اندازه روز جاری همگانی فقدان گرمایش خانه‌ها و ساختمان‌ها به یاری موتورخانه‌ها شکل می‌گرفت ولی با ترقی تکنولوژی و وجود بعضا مشکلات موجود در سیستم‌های گرمایش مرکزی نظیر شوفاژخانه , شرکت‌ها به تفکر پباده سازی و ایجاد پکیج گرمایشی شدند که مزیت‌هایی متعددی مانند بازدهی فراتر , اشغال فضای کمتر , ایمنی اضافه و … نسبت به موتورخانه‌های سابق دارا‌هستند .
 


 
پکیج چیست؟

پکیج یا این که Package در لهجه انگلیسی به معنای بسته یا این که تیم بسته‌بندی‌ شده‌است . به‌طور بی آلایش این سیستم گرمایشی را می‌توان نوعی موتورخانه کوچک در لحاظ گرفت که به‌واسطه آن نیز آب گرم آیتم به کار گیری رادیاتور و نیز آب گرم ما یحتاج مصارف خانگی در یک دستگاه تأمین می‌گردد . بازدهی بالا , امنیت اکثر و قابلیت و امکان به کارگیری از آنان به‌طور جدا مهمترین عارضه ها محبوبیت این سیستم گرمایشی و مزیت آنان نسبت به موتورخانه‌ها یا این که شوفاژخانه است . علاوه بر این نصب , فعال سازی و تعمیر پکیج‌ها به‌مراتب آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر از موتورخانه یا این که گرم کننده مرکزی است .

گونه های پکیج گرمایشی

پکیج گرمایشی را می‌توان از جنبه‌های متفاوتی تقسیم‌بندی کرد , معمول‌ترین این تقسیم‌بندی , بر پایه ی محل قرارگیری آن‌هاست که مشتمل بر پکیج دیواری و پکیج زمینی است .
پکیج دیواری

مصرف خانگی این گونه پکیج‌ها روزبه‌روز در حالا ارتقاء است و تقریباً در هر خانه‌ای یک کدام از آنان‌را بازدید میکنیم . پکیج‌های دیواری معمولاً درون آشپزخانه و یا این که ایوان بر روی دیوار نصب میگردند . خویش این پکیج‌های دیواری بر دو جور مخزن‌دار و ترکیبی تقسیم می شوند . در جور مخزن دار آب گرم بعد از جمع‌آوری در مخزن تعبیه‌شده برای دستگاه توزیع میگردد و در گونه ترکیبی که دسته رایج‌تر هم است آب سرازیر به‌طور بدون واسطه بعداز گرم شدن بوسیله شعله وارد سیستم توزیع می‌شود

پکیج زمینی

پکیج‌ زمینی را به دلیل این‌که فضای متعددی اشغال می نمایند و سروصدایی که دارا هستند مطلوب واحدهای آپارتمانی نیستند و آن ها را معمولاً در ساختمان‌ها و خانه‌هایی با متراژ بالا می بینید . میزان و اقتدار حرارتی متفاوتی در ایجاد پکیج‌های زمینی به کار رفته است . این گونه پکیج با دارا بودن یک مخزن ذخیره آب گرم , درصورتی‌که مبداء برق آن جدا شود برای مقطع کوتاهی , کماکان آب گرم را در خود نگاه میدارد .

پکیج فن دار

پکیج هایی می‌باشند که با تعبیه شدن فن در آن ها خروج دود ناشی از احتراق در سمت دودکش خوبتر ساماندهی می‌گردد و به‌این‌ترتیب بیرون می شود . این دسته پکیج‌ها از یک محفظه‌ی احتراق بسته برخوردار می باشند و به همین دلیل , نصب آنان در بیرون از خانه و به طور کلی بیرون از ساختمان مشکلی از بابت تأثیر باد بر روی عمل این سیستم گرمایشی پیش نمی‌آید .
پکیج سوای فن

پکیج‌ سوای فن حتماً بایستی درون سوئیت نصب شوند و قابلیت و امکان به کارگیری از آنها در بیرون از واحد نیست . افزون بر این , برای به کار گیری از آنها حتماً بر پایه ی ضوابط می بایست متراژ سوئیت کمتر از ۷۰ متر نباشد . دود ناشی از سوختن و احتراق در آن ها از رویه دودکشی که در آن تعبیه‌شده است , به طریق مکش ارگانیک متعلق به طول دودکش بیرون شده و نیازی به حرفه برای بیرون کردن دود نمی باشد .

پکیج یک مبدله

در پکیج یک مبدله یا این که بی‌تردید ( Bithermic ) از نوعی مبدل حرارتی به اسم مبدل دوبل آب گرم به کار گیری میشود که در تماس با شعله مشعل بوده و آب را گرم مینماید . این مبدل در واقع یک مبدل دومنظوره است : یک عدد برای تأمین آب گرم مصرفی و دیگری برای تأمین آب گرم رادیاتور . درین پکیج‌ها هنگامی شیر آب گرم گشوده می شود پمپ مرتبط با رادیاتور متوقف‌شده و صرفا آب سرد وارد مبدل می شود که بعد از گرم شدن از پکیج بیرون و مورداستفاده قرار می گیرد .

پکیج دو مبدله

در پکیج دو مبدله یا این که مونوترمیک ( Monothermic ) از دو جور مبدل به کار گیری می‌گردد , مبدل دوبل آب گرم و مبدل صفحه‌ای . مبدل دوبل آب گرم مسئول تأمین آب گرم شوفاژ یا این که سیستم گرمایشی است و مبدل صفحه‌ای , آب گرم مصرفی را مهیا میکند . این دستور موجب گردش همیشگی آب گرم شده و درنتیجه رسوب‌گیری درین مدل کمتر است . همین دستور موجب می‌گردد که برای بخش ها با آب دارنده املاح دوچندان و مشقت بالا , به کار گیری از این پکیج‌ها پیشنهاد می گردد .

پکیج چه‌گونه کار می‌کند؟

همان‌طور که ابلاغ شد پکیج علاوه بر تأمین آب گرم مصرفی منزل , آب گرم ما یحتاج رادیاتورها را هم تأمین مینماید . بااین‌حال در‌این سیستم حق تقدم با آب گرم مصرفی منزل است . هنگامی‌که شما شیر آب گرم را گشوده می کنید فرآیندی مشابه آنچه در آبگرمکن فیس میدهد آغاز می‌گردد , سنسور جریان آب گرم فعال میگردد و به یاری مشعل جرقه اضطراری برای روشن شدن پکیج زده می‌گردد از طرفی تازمانیکه شیر آب گرم گشوده است , سنسور دیگری , مدار آبگرم رادیاتور را جدا مینماید , آنگاه مبدل حرارتی سیستم استارت به گرم کردن آب سرازیر می کند .