گنجینه حکیم

در این گنجینه شما مقالات تکنولوژی-ورزشی-دیجیتال-بازاریابی-سلامتی را خواهید دید

گنجینه حکیم

در این گنجینه شما مقالات تکنولوژی-ورزشی-دیجیتال-بازاریابی-سلامتی را خواهید دید

تشخیص و رفع نم و رطوبت با دستگاه و بدون تخریب

تشخیص و رفع نم و رطوبت با دستگاه و بدون تخریب

تشخیص و رفع نم و رطوبت یکی از معضلات جدی ای که امروزه ساکنین آپارتمان ها و منازل شخصی با آن مواجه هستند .عوامل مختلفی در ایجاد نم دخیل هستند و در صورت عدم تشخیص به موقع و برطرف نکردن آن می تواند خسارات فراوان و جبران ناپذیری به واحدهای ساختمانی وارد کند . 
  
نم توالت ، نم دیوار ، نم سقف از رایج ترین موردهای قابل مشاهده است . وجود نم و رطوبت در واحدهای مسکونی می تواند دلایل و آثار مختلفی داشته باشد از مهم ترین و بارزترین آثار آن تغییر رنگ و فرو ریختن گچ سقف یا دیوارها ، ایجاد بوی نم و رطوبت  می باشد و در مواردی حتی باعث آسیب زدن به شالوده ی ساختمان می شود .



نم و رطوبت دیوار و رفع آن

برای رفع نم و رطوبت در هر قسمت از ساختمان، ابتدا باید علت آن شناسایی و رفع شود. سپس اقدامات ترمیمی (عایق رطوبتی، گچ و نقاشی دیوار) انجام می شود.

برای تشخیص علت نشت رطوبت و آب موارد زیر را باید در نظر گرفت:

1. اگر چکه آب مقطعی باشد (یعنی فقط گاهی آب چکه کند) به احتمال زیاد نشت از لوله فاضلاب و یا عایق رطوبتی است.

2. مشاهده تغییر شدت نم یا چکه آب، با بستن فلکه اصلی آب نیز می تواند در تشخیص علت آن مفید باشد.

3. عدم استفاده از سرویسهای بهداشتی برای مدت چند روز، و مشاهده تغییر چکه و رطوبت می تواند به شناسایی علت کمک کند.

4. رنگ آب و رطوبت دیوار نیز می تواند در تعیین منبع آن کمک بسزایی کند.



چگونه نم دیوار را تشخیص دهیم؟

شناسایی نم دیوار کار بسیار ساده‌ای است و در اولین نگاه شما می‌توانید متوجه آن شوید. مهم‌ترین راه شناسایی آن لکه‌های آب است. ممکن است گاهی با تماشای دیوارها یا سقف متوجه یک لکه آب و یا تغییر رنگ دیوار یا سقف شده باشید.

 اگر نم دیوار تازه و سطحی باشد در حد یک تغییر رنگ کوچک دیده می‌شود و اگر عمق نفوذ آب زیاد بوده به صورت ترک‌هایی بر روی دیوار نمایان می‌شود. وجود هر گونه لکه آب، تغییر رنگ، ترک و پوسته پوسته شدن دیوار نشانه نم دیوار است که باید سریعا نسبت به تعمیر آن اقدام شود.


اگر مشکل نم و رطوبت از نشت و ترکیدگی لوله های آب باشد.

ممکن است در قسمتی از ساختمان شما یا ساختمان همسایگان شما ترکیدگی لوله اتفاق افتاده و باعث ایجاد رطوبت شده باشد.نشت آب همان چیزی است که باید به شدت نگران آن باشید. زیرا یکی از دلایل تخریب ساختمان ها ، ترکیدگی لوله و نشت آب است.حتی ممکن است نشت آب بسیار جزئی باشد ولی به مرور زمان ، کم کم به صورت رطوبت و نم جذب دیوارها و همچنین شالوده ساختمان شده و اگر باعث تخریب ساختمان نشود حتما به گچ دیوارها و سقف ساختمان صدمه زده و در مواردی باعث ایجاد بوی نم و رطوبت در کل منزل خواهد شد.

 اهالی فن این حوزه برای حصول اطمینان از نبود نشت آب یا ترکیدگی لوله ، از دستگاه مخصوص نشت یاب آب استفاده می کنند. به وسیله این دستگاه می توان تشخیص داد که آیا در ساختمان شما یا همسایگان شما ، ترکیدگی لوله اتفاق افتاده است یا خیر.


اگر مشکل نم و رطوبت از ترکیدگی و نشت لوله ها باشد:

در بعضی از ساختمان ها ایجاد نم و رطوبت از ترکیدگی لوله ها به وجود می آید. شاید در قسمتی از ساختمان شما یا ساختمان همسایگان شما ترکیدگی لوله اتفاق افتاده باشد و باعث ایجاد نم و رطوبت در ساختمان شما شود.


نقص در تاسسیات لوله کشی ساختمان :

یکی از علل رایج در ایجاد نم و رطوبت وجود مشکل در تاسیسات زیربنایی و لوله کشی های ساختمان می باشد که از مهم ترین آن ها می توان به اشکال در سیستم فاضلاب ساختمان ، نقص در سیستم تخلیه فاضلاب سرویس بهداشتی (توالت) یا حمام و وان ، سیفون تخلیه فاضلاب لباسشویی ، سینک ظرفشویی ، عدم اجرای صحیح کفشور .


رطوبت دیوار سرویس های بهداشتی

در صورتیکه لایه ایزوگام و یا قیرگونی سرویسهای بهداشتی بدرستی عمل کنند، نباید رطوبت از سرویسهای بهداشتی به بیرون نشت کند. معمولا نشت رطوبت به دلیل عدم اجرای صحیح کفشور اتفاق می افتد.


چند نکته برای رفع نم دیوار

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در فضای ساختمان به آن توجه کرد این است که دیوارهای فضاهایی مانند سرویس بهداشتی و حمام که بیشتر در معرض رطوبت هستند باید کاملا عایق کاری شده باشد تا آب را به درون خود نفوذ ندهد. علاوه بر این کف سازی نیز در مناطق مرطوب بهتر است با مصالحی مانند سنگ، موزاییک و یا سرامیک صورت گیرد تا امکان نفوذ آب به سطح زیرین نیز غیر ممکن شود.


اگر مشکل نم و رطوبت ساختمان از آب باران باشد.

در مواردی هم ممکن است هیچ نشتی در ساختمان ، آپارتمان و خانه شما اتفاق نیفتاده باشد.ممکن است علت رطوبت ساختمان از آب باران باشد.به محض شروع فصل بارش در کشور ، موارد زیادی از ایجاد رطوبت در منازل گزارش می شود.

آب باران ممکن است به هر نحوی به منزل شما رسیده باشد.با توجه به سیال بودن آب ، گاها پیدا کردن منشا و دلیل ایجاد رطوبت در ساختمان بسیار مشکل می شود.که با یافتن محل رسوخ آب باران به منزل و نحوه رفع این مشکل می توانید این مشکل را رفع نمایید.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.