گنجینه حکیم

در این گنجینه شما مقالات تکنولوژی-ورزشی-دیجیتال-بازاریابی-سلامتی را خواهید دید

گنجینه حکیم

در این گنجینه شما مقالات تکنولوژی-ورزشی-دیجیتال-بازاریابی-سلامتی را خواهید دید

چگونه لوله کشی فاضلاب انجام می شود؟

لوله کشی فاضلاب را به ما بسپارید
مهم ترین بخش سیستم لوله کشی فاضلاب در ساختمان می باشد. پیشنهاد می کنم که حتما این مقاله را بخوانید. اگر به خدمات لوله کشی یا تعمیرات و لوله بازکنی نیاز داشتید می توانید در اامه مطلب بر روی لینکها کلیک کنید تا وارد سایت خدمات دهی شوید.
  
هدف از لوله کشی آب و فاضلاب مخصوصا در شهرها تهیه و توزیع صحیح و پاکیزه آب تصفیه شده جهت آشامیدن و مصارف دیگر بهداشتی و خارج کردن فاضلاب حاصله از محیط مسکونی می باشد.

لوله کشی آب و فاضلاب گرچه عمل عادی و پیش و پا افتاده بنظر می رسد ولی در صورتیکه طبق اصول صحیح انجام نشود علاوه بر اینکه از نظر اقتصادی ممکن است تولید ضرر و زیان نماید باعث گرفتاریها نیز می گردد.

به همین دلیل باید لوله کشی فاضلاب ساختمان را مطابق نقشه صحیح وعملی انجام گردد.

اگر به این خدمات نیاز داشتید می تاونید به صفحه لوله کشی فاضلاب ساختمان  در سایت تاسیسات سرویس بروید یا بر روی اینجا کلیک کنید.

قواعد وقوانینی جهت تهیه طرح اولیه لوله کشی و محاسبات آن در ساختمان تدوین شده است که البته در کشورهای مختلف این قوانین با یکدیگر اختلافاتی بسته به شرایط جغرافیایی دارند ولی در نهایت همگی این قواعد برای انجام صحیح لوله کشی بکار گرفته می شوند.

بکار بردن این قوانین مزایای متعددی دارد:
الف) صرفه جویی اقتصادی در امر تهیه مصالح اولیه کمتر و بازدهی بیشتر.
ب) جلوگیری از اشتباه کاری و دوباره کاریهایی که در اثر تفاوت سلیقه افراد بوجود می آید.
ج) استاندارد شدن کلیه لوازمات لوله کشی و تاسیسات بهداشتی و ساخت لوازمات بصورت سری وتعداد زیاد و قیمت کمتر که از نتایج هماهنگی قوانین یاد شده می باشد.


اکثر آیین نامه های ملی لوله کشی برای حفظ بهداشت و ایمنی محیط زندگی از راه نظارت حساب شده بر نصب و نگهداری سیستمهای لوله کشی وضع می شوند.

جزئیات شبکه های لوله کشی متنوع اما اصول اساسی ایمنی و بهداشتی آنها یکسان است. نتایج مطلوب و لازم برای حفظ تندرستی مردم مشابه و مستقل از مکان زندگی است.این اصول اساسی ایجاب می کند کلیه لوله کشی ها در ساختمان های خصوصی و عمومی مورد استفاده انسان طوری اجرا شوند که حافظ سلامتی و بهزیستی و ایمنی ساکنان آنها و جامعه باشند.

لوله کشی آب و فاضلاب تقریبا در در یک درجه از اهمیت قرار دارند و تنها تفاوت آنهادر این است که آب به علت فشار شبکه آبرسانی در لوله ها حرکت می کند در صورتیکه فاضلاب بعلت جاذبه و نیروی ثقل جریان می یابدو نیز در لوله های فاضلاب سیفون و لوله های تهویه جهت جلوگیری از ورود گازهای بدبو و خطر ناک حاصل از تخمیر مواد موجود در فاضلاب توسط باکتری های مختلف به داخل ساختمان تعبیه گردیده است. لوله های آب وفاضلاب به لوازم بهداشتی ساختمان مربوط می شوند.انتخاب صحیح این لوازم در نمای داخلی ساختمان و ارزش اقتصادی آن تاثیر فراوان دارد.


در این مقاله درباره هدف از لوله کشی فاضلاب ساختمان و نکات مهمی که در اجرای لوله کشی فاضلاب وجود دارد صحبت می کنیم. به دلیل اهمیت زیاد این موضوع، در اجرای لوله کشی فاضلاب ساختمان باید نکات و قوانین لوله کشی را به درستی رعایت کرد و به این دلیل انجام این کار نیاز به نیروی متخصص دارد. اجرای اصولی لوله کشی فاضلاب باعث جلوگیری از تعمیرات لوله کشی می شود.
 

نکات مهم در اجرای لوله کشی فاضلاب
لوله‌های افقی فاضلاب باید با شیب مناسب و یکنواخت نصب شوند. شیب بیش از حد لوله‌ها باعث افزایش سرعت جریان فاضلاب شده، در نتیجه آب فاضلاب تخلیه شده و مواد جامد و فضولات در لوله‌ها باقی می‌ماند و به مرور باعث گرفتگی لوله‌ها و نیاز به لوله بازکنی و رفع گرفتگی لوله می‌شود. شیب کم نیز باعث کاهش و حتی قطع جریان فاضلاب شده و در نتیجه لوله‌ها مسدود می‌شود. مقدار شیب لوله کشی فاضلاب باید بین ۰ تا ۵ درصد باشد.

لوله کشی فاضلاب
در لوله کشی فاضلاب ساختمان از اتصالات ۴۵ درجه باید استفاده شود.

باید لوله‌های فاضلاب را به وسیله بست های مخصوص لوله در قسمت های درست مهار کرد.

باید لوله را تا حد امکان مستقیم و صاف نصب کرد و آنها را از زیر ساختمان عبور نداد. در صورتی که لوله فاضلاب از زیر ساختمان عبور کرده است باید آنها را با حداقل 15 سانتیمتر بتن ساده پوشش داد و در صورتی که لوله‌ها در فاصله یک متری از پی و دیوارها قرار دارند، باید تا سطح زیر پی آنها را با بتن پوشاند.

قبل از اتصال لوله قائم فاضلاب به لوله افقی فاضلاب، باید ابتدا دریچه بازدید فاضلاب نصب شود. همچنین در انتهای لوله‌های افقی فاضلاب نیز نصب دریچه بازدید ضروری است. محل دریچه بازدید باید در دسترس افراد باشد.

سیفون های ساختمان حتما باید تراز باشد و شیب نداشته باشد که باعث جلوگیری از پخش شدن بوی نامطبوع در فضا شود. حتما تمامی سیفون مورد استفاده در مسیر فاضلاب باید دارای هوا کش باشند.

باید توجه داشت که سایز رایزر خروجی فاضلاب حتما جوابگوی خروجی فاضلاب باشد. به هیچ عنوان رایزر لوله کشی فاضلاب آشپزخانه با رایزر حمام یا توالت مشترک نباشد.

در لوله کشی فاضلاب با لوله های پلیکا حتما چسب قوی مخصوص پلیکا استفاده شود و چسب کافی برای استفاده در لوله و اتصالات به آنها زده شود.

لوله های فاضلاب و دیگر لوله ها در ساختمان های در حال ساخت بدلیل وجود دیگر مصالح باید مورد توجه قرارگیرند تا مورد آسیب قرار نگیرند. در هنگام استفاده از لوله و اتصالات حتما توجه داشته باشید که ترک یا شکستگی نداشته باشد.

لوله­ های فاضلاب از جنس پلیمر اگر در مقابل نور خورشید به صورت مستقیم قرارگیرند باعث آسیب دیدن لوله می شود. پس در لوله کشی فاضلاب هنگام ساختمان سازی  روی آن را با یک عایق بپوشانید.

اگر لوله کشی فاضلاب در فصل سرما انجام می گیرد ممکن است لوله ها دچار ترکیدگی یا یخ زدگی شوند. بنابراین کارکنان لوله کش باید پس از اجرای سیستم لوله­ کشی و انجام تست های مختلف، آب کل سیستم را تخلیه کنند. آن ها می توانند از آب نمک استفاده کنند تا اگر  آب در قسمت هایی از لوله باقی ماند امکان یخ‌زدگی آن کمتر شود.

همچنین سایت پرتقال ارائه دهنده خدمات تشخیص ترکیدگی لوله در تهران می باشد. برای دریافت این خدمات بر روی اینجا کلیک کنید.

تشخیص ترکیدگی لوله باید با کمک دستگاه نشت یاب حرفه ای و توسط بهترین سویسکاران انجام شود.

به عنوان یک اصل کلی، به هیچ وجه مجاز به اعمال وزن اضافی روی لوله­ های نصب شده سیستم لوله­ کشی فاضلاب حمام و توالت نمی ­باشیم. از قرار دادن  وزن شیر آلات بهداشتی، وزن شیرهای اصلی و فرعی واحدها، وزن کلکتورها و… روی لوله­ ها  بپرهیزید.


اگر لوله کشی در سقف انجام می گیرد هنگام ورود لوله فاضلاب به حمام و توالت باید محل تقاطع دو دیوار به عنوان مسیر عمودی انتخاب گردد زیرا ممکن است در صورت نصب وسایل و آویزها بر روی دیوار سبب آسیب رسیدن و ترکیدن لوله ی فاضلاب شود. لوله­ ها باید مسیرهای افقی را در کف طی کرده و دقیقاً از زیر موقعیت شیر آلات ساختمانی وارد اتصالات نصب شده در دیوار گردند.

بعد از اجرای لوله کشی فاضلاب ساختمان به منظور اطمینان از عدم وجود نشتی باید مدار لوله کشی را آزمایش کنیم. این آزمایش را می‌توان با آب، هوای فشرده و دود انجام داد که رایج‌ترین روش آن استفاده از آب است. روش کار به این صورت است که تمام دهانه‌های باز را توسط توپی لوله فاضلاب می‌بندیم و آب را وارد لوله‌های فاضلاب می کنیم تا کاملاً از آب پر شوند. 

محل های اتصال را با دقت بررسی کرده و در صورت وجود نشتی به رفع آن می‌پردازیم و آزمایش را مجدداً تکرار می کنیم. در صورت مرتفع بودن ساختمان باید آزمایش لوله‌ها را در چند مرحله انجام داد، زیرا فشار ستون آب آزمایشی در طبقات پایین زیاد می‌شود. در مورد  ساختمان های بلند آزمایش را قسمت به قسمت انجام می دهیم. یعنی آزمایش هر طبقه جداگانه انجام می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.