گنجینه حکیم

در این گنجینه شما مقالات تکنولوژی-ورزشی-دیجیتال-بازاریابی-سلامتی را خواهید دید

گنجینه حکیم

در این گنجینه شما مقالات تکنولوژی-ورزشی-دیجیتال-بازاریابی-سلامتی را خواهید دید

چگونگی تعمیر داکت اسپلیت و نمایندگی های تعمیر آن


داکت اسپلیت یکی از قطعات اصلی کولر گازی هست. هزینه تعمیر آن هم بسیار زیاد هستو پیشنهاد می کنم که این مطلب را بخوانید تا انواع مشکلاتی که ممکن است بعد از خرابی داکت اسپلیت رخ دهد را بشناسید.

 سعی می کنم نکات مهمی را در این مطلب برای مشکلات داکت اسپلیت بیان کنیم.
  
داکت اسپیلت یکی از رایج ترین سیستم های تهویه مطبوع در جهان است. این دستگاه مانند اسپیلت دیواری از دو بخش تشکیل شده است:

1-یونیت داخلی (هوا ساز)

2-یونیت خارجی (کندانسور)



تعمیر داکت اسپیلت:
معمولا عمده ترین مشکل داکت اسپیلت ها، مشکل شارژ گاز کولر گازی داکت اسپیلت است ولی گاهی اوقات سرویس کولر گازی داکت نیز میتواند عمر کمپرسور کولر گازی داکت اسپیلت را زیاد کند. سرویس نشدن بموقع داکت اسپیلت سقفی باعث HI کردن کولر گازی داکت میشود و در این مواقع حتما باید تعمیرکار مجاز داکت اسپیلت به محل مراجعه کند.


یکی از کولرهایی که داکت آن بیشتر خراب می شود کولر سامسونگ و کریر هستند. گزارشات زیادی رسیده از اینکه این دو کولر گازی زیاد خراب می شوند. التبه در اکثر اوقات عدم سرویس به موقع کولر گازی دلیل خرابی آن هست. نه اینکه کولرها از کیفیت بدی برخوردار باشند.


پیشنهاد می کنیم که همیشه سرویس به موقع کولر ار انجام دهید. اگر این کارها را به موقع انجام ندهید ممکن هست که در صورت عدم سرویس به موقع خرابی داکت اسپلیت بیشتر شود.


اگر شما این 2 کولر و التبه کولرهای دیگری دارید که داکت اسپلیت انها خراب می شود می توانید از نمایندگی های مجاز کولر سامسونگ و یا کریر در تهران کمک بگیرید. مجموعه ها و تعمیرگاه های زیاد در تهران هستند که این خدمات را انجام می دهند.


شست و شو و نظافت یونیت داخلی و خارجی:
با شروع فصل سرما برای تغییر وضعیت داکت اسپلیت از حالت سرمایش به گرمایش، اولین کاری که باید انجام داد شستشوی فیلتر یونیت داخلی می باشد.برای این کار می بایست دریچه بازدید داکت اسپلیت را باز نمایید و با جدا کردن آن از دستگاه اقدام شستشوی کامل آن نمایید.

سپس به سراغ یونیت خارجی بروید، اگر توجه کنید قسمت پشت یونیت خارجی دارای شبکه ای با فین‌های شبیه رادیاتور اتومبیل وجود دارد که می توانید توسط آب و مواد شوینده، طوری که  آب به  موتور فن دستگاه نفوذ نکند این قسمت را شستشو دهید.


چگونه داکت اسپلیت و هواساز خود را در حالت گرمایشی قرار دهم؟
1-برای استفاده از گرمایش داکت اسپلیت ابتدا سیستم پکیج و یا موتورخانه را راه اندازی کرده و دمای آن را متناسب با دمای محیط تنظیم کنید.
2-شیر های داخل داکت اسپلیت در سقف را باز نموده و سیستم را آبگیری کنید.
3-در مرحله بعد سیستم کویل آبگرم داکت اسپلیت را هواگیری نموده
4-مرحله بعدی تنظیم دما و حالت بر روی ترموستات و نمایشگر داکت اسپلیت و یا هواساز میباشد که آن را بر روی حالت گرمایشی خورشید و دمای متناسب ۲۵ الی ۲۹ درجه قرار دهید و سیستم را روشن کنید.


برای اینکه از چگونگی کارکرد سیستم داکت اسپلیت در گرمایش و سرمایش اطلاع یابید می توانید کلیک کنید.


برای تعمیر داکت اسپیلت و عیب یابی آن مواردی زیر مهم می باشد :
    شناخت دستگاه داکت اسپیلت
    آشنایی با عیوب متداول داکت اسپیلت
    حرفه ای بودن تعمیرکار داکت اسپیلت


چند نکته درباره داکت اسپلیت کولر گازی
    قبل از راه اندازی داکت اسپیلت بهتر است فیلترهای آن را خارج کنید و تمیز بشورید.
    از یک سرویسکار کولر گازی بخواهید تا پنل خارجی داکت اسپیت را سرویس کند.
    برای راه اندازی داکت اسپیلت باید منبع گرمایشی داکت اسپیلت (موتورخانه،پکیج و …) مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت وجود عیب آن را برطرف کنید.
    از همه مهم تر مقدار شارژ گاز داکت اسپیلت را چک کنید.
    قبل از راه اندازی گرمایش داکت اسپیلت ان را هواگیری کنید.


عملکرد دستگاه داکت اسپلیت در حالت سرمایش دقیقاً مشابه سیستم های اسپلیت یا همان کولر های گازی می باشد . به این معنی که این دستگاه جهت تولید سرما هوای گرم داخل محیط را سرد میکند و توسط دمنده های خود به محیط منتقل می کند. در این حالت، منبع تغذیه این سیستم ، برق می باشد.


موارد و مشکلات داکت کولر گازی
۱- داکت اسپیلت باد گرم میزند
۲- داکت اسپیلت صدا می دهد.
۳- داکت اسپیلت ارور میدهد.
۴- داکت اسپیلت روشن نمیشود.
۵-فیوز داکت اسپیلت قطع میشود.
۶-داکت اسپیلت ابریزی دارد.


در این ویدیو هم می توانید روش هواگیری داکت اسپلیت را مشاهده کنید.


کوار گازی در حالت گرمایشه چگونه عمل می کند؟

در داخل دستگاه، گاز وجود دارد که برای عملکرد مناسب سیستم گرمایش در فصول سرد لازم است که این گاز در درون کمپرسور گرم شود و از طریق یک شیر چهار طرفه به سمت اواپراتور هدایت شود. این بخش از قسمت داخلی اسپیلت، مجموعه ای است متشکل از لوله های مسی و صفحاتی از جنس آلومینیوم که می تواند گرما را به سمت بیرون دستگاه و محیط انتقال دهد. هوای گرم ورودی از کمپرسور به این محفظه باعث گرم شدن لوله ها و صفحات شده و این هوای گرم در کسری از ثانیه به محیط منزل یا محل کار شما دمیده می شود.


نحوه‌ی تهویه مطبوع سیستم
سرمایش و گرمایش در این سیستم توسط هواساز با مکش هوای داخلی انجام می‌پذیرد. عملکرد دستگاه داکت اسپلیت در حالت سرمایش دقیقاً مشابه سیستم‌های اسپلیت یا همان کولر گازی می‌باشد. به این معنی که این دستگاه جهت تولید سرما با استفاده از سیکل تبرید گاز مبرد را با عبور از اجزا سیکل مانند کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور و تغییر فاز مبرد هوای عبوری از روی کویل اواپراتور را سرد کرده و آن را به تهویه شونده تحویل می‌دهد.


 در خصوص عمل گرمایش دو رویکرد را در مقابل داریم:
 ابتدا آنکه سیکل تراکمی در مدار باشد و تنها با تغییر در جهت حرکت مبرد (استفاده از شیر اختناق دو طرفه) جای اواپراتور و کمپرسور تغییر کرده هوای عبور داده شده از روی لوله های هواساز گرم شود و به محیط بازگشت داده شود. اما این امر مستلزم مصرف انرژی الکتریکی بوده که به صرفه نمی باشد و هزینه ی زیادی را به کارفرما تحمیل خواهد نمود


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.