گنجینه حکیم

در این گنجینه شما مقالات تکنولوژی-ورزشی-دیجیتال-بازاریابی-سلامتی را خواهید دید

گنجینه حکیم

در این گنجینه شما مقالات تکنولوژی-ورزشی-دیجیتال-بازاریابی-سلامتی را خواهید دید

انواع لوله های پلی اتیلن و ویژگی های آن

ویژگی های لوله های پلی اتیلن

لوله های پلی اتیلن کاربردهای زیادی در صنعت لوله کشی های بزرگ و کوچک و همچنین لوله کشی های ساختمان و ... انجام می شود. در این مطلب درباره ویژگی های بارز لوله های پلی اتیلن و انواع لوله های پلی اتیلن صحبت خواهیم کرد.

  

لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن از جنس پلاستیک انعطاف پذیر میباشد و ویژگی انعطاف پذیری لوله های پلی اتیلن از مزایای اصلی این لوله ها میباشد که انها را بسیار مناسب برای فرایند های نصب بخصوص در مواردی که انعطاف پذیری نیاز است مورد توجه قرار میدهد و در چنین شرایطی کاربرد لوله های فلزی اصلا امکان پذیر نیست. 


نوع پلی اتیلنی که جهت تولید لوله های پلی اتیلن مورد استفاده قرار میگیرد با پلی اتیلنی که برای تولید سایر مواد پلی اتیلنی مورد استفاده قرار میگیردمتفاوت میباشد. پلی اتیلن در گرید های مختلفی موجود میباشد و هر کدام از این انواع پلی اتیلن جهت کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند.



انواع لوله پلی اتیلن

معمولا لوله های پلی اتیلن با تقسیم بندی از یکدیگر مجزا شده و کاربرد های مختلفی را می پذیرند. تولید لوله های پلی اتیلن از دو ماده پلی اتیلن سخت یا سنگین و سبک انجام می شود. همانطور که از نام آن پیداست لوله های پلی اتیلن سخت مقاومت بیشتری نسبت به کشش و سایر فشار های مکانیکی دارند. در مقابل لوله های تولید شده با پلی اتیلن سبک این مقاومت را کمتر داشته و به نسبت کاربرد آن ها نیز تغییر می کند.


مواد پلی اتیلنی که جهت تولید لوله‌های پلی اتیلن مورد استفاده قرار می‌گیرد با  نوع مواد پلی اتیلنی که برای تولید سایر محصولات پلی اتیلنی مورد استفاده قرار می‌گیرد متفاوت می‌باشد. پلی اتیلن در گرید‌های مختلفی موجود می‌باشد و هر کدام از این انواع مواد پلی اتیلن جهت کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.


لوله های پلی اتیلن در اب و هوای معتدل عملکرد بسیار مناسبی دارند و اگر همان اقدامات اولیه مربوط به نصب لوله پلی اتیلن رعایت شود این لوله ها میتوانند برای سالهای سال به عملکرد بسیار عالی خود ادامه دهند. لوله گذاری لوله پلی اتیلن به صورتی است که در واقع شما یک لوله بسیار انعطاف پذیر را جای گذاری میکنید و معمولا این لوله ها برای حمل اب و حتی اب اشامیدنی هم مورد استفاده قرار میگیرند.


در طول نیم قرن اخیر استفاده از لوله های پلی اتیلن و کاربرد آن گسترده تر شده است و به همین علت این لوله ها جایگزین محصولاتی همچون پی وی سی و چدن و فلز شده اند. مدیران اجرایی در صنایع اغلب از این لوله ها به خاطر استحکام، دوام و کاربری راحت آن استفاده می کنند و عملا سایر لوله ها به ندرت در صنایع به کار می روند. 

یکی از خصوصیات منحصر به فرد لوله های پلی اتیلن تولید صنعتی آن می باشد و سبب شده تا کمتر از مواد معدنی و ذخایر مختلف طبیعی استفاده گردد. به همین علت است که قیمت انواع لوله های پلی اتیلن به نسبت بسیار ارزان تر است و همین امر کاربرد آن را در صنعت افزایش داده است. اکنون در ذیل کاربرد های لوله های پلی اتیلن را شرح خواهیم داد.


انواع لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن تک جداره

لوله پلی اتیلن دوجداره کاروگیت

لوله پلی اتیلن اسپیرال



انواع لوله پلی اتیلن

انواع لوله‌های پلی اتیلن در ظاهر به لوله‌های تک جداره و لوله‌های دوجداره تقسیم می‌شوند. حال با استفاده از همین تقسیم بندی بسیار کلی و ظاهری انواع لوله‌های پلی اتیلن پر استفاده را به صورت سطحی توضیح خواهیم داد.


لوله پلی اتیلن تک جداره پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن دوجداره



عوامل مختلفی بر کیفیت لوله های پلی اتیلن اثرگذار هستند که از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-    عامل مواد اولیه : نوع رزین – افزودنی (میزان و یکنواخت اضافه شدن آن) – تقویت کننده (مثل پلی اتیلن تقویت شده با الیاف شیشه)

-      فرآیند تولید : این بخش از تولید به ماشین آلات و مهارت پرسنل فنی نیز بستگی زیادی دارد

-    عامل محیطی : کاربرد لوله پلی اتیلن ( لوله آب یا فاضلاب و حتی برای چه نوع مصرفی آب صنعتی و یا ..)

-    پرتو فرابنفش : کاربردهای خاص (امواج رادیواکتیو – امواج مغناطیسی) – اثرات میکروبیولوژی

-    عامل تنشی : دما (در استاندارد عمر لوله پلی اتیلن با فرض دمای 20 درجه 50 سال تعیین شده است. در جایی که دما 20 درجه نیست عمر لوله پلی اتیلن متفاوت خواهد بود. منظور از دما دمای سیال است نه محیط. اگر لوله پلی اتیلن روی زمین باشد دمال سیال با محیط یکی است ولی اگر زیر، زمین باشد دمای سیال کمتر از محیط است)

-    نوسانات دمایی : (درلوله فاضلاب نوسانات دمایی داریم ولی در لوله های آب نداریم که این نوسان دمایی موجب فرسوده شدن لوله می گردد) 

-    بار استاتیک : یا بار مرده (لوله‌ای که در زیر خاک قرار دارد به اندازه وزن خاک به آن فشار وارد می شود اگر لوله تحت فشار سیال هم باشد، این دو فشار تاحدودی اثر هم را خنثی می کنند در غیر اینصورت لوله آسیب می بیند) 

-    باردینامیکی : یا بار ترافیکی (اگر لوله از مسیری رد شود که ماشین تردد می کند فشار وارده بر آن بیشتر خواهد بود, تحمل این فشار برای لوله های فاضلابی که فشار سیال ندارد مشکل خواهد بود)

-    شکاف و خراش

-    جوشها: (عمده اتصال‌ها جوش لب به لب است. اگر دما از حدی بیشتر شود بر روی عمر لوله تاثیر خواهد گذاشت و سیستم در محل جوش دچار مشکل خواهد شد)

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.