گنجینه حکیم

در این گنجینه شما مقالات تکنولوژی-ورزشی-دیجیتال-بازاریابی-سلامتی را خواهید دید

گنجینه حکیم

در این گنجینه شما مقالات تکنولوژی-ورزشی-دیجیتال-بازاریابی-سلامتی را خواهید دید

انواع لوله ها و اتصالالت در تاسیسات ساختمانی

انواع لوله و اتصالات

لوله اتصالات عمل انتقال مایع, گاز و گاهی اوقات جامد را انجام میدهند. این کار شامل انتخاب و آماده سازی لوله و پیوستن آن ها بهم توسط وسایل مختلف, و در مکان های مختلف و تعمیر نشتی آنهاست.

  

لوله و اتصالات در بسیاری از تنظیمات مختلف انجام می شود: تهویه مطبوع, پالایشگاه ها, ساخت و ساز نیروگاه, و دیگر سیستم های بخار.


لوله ها از مواد مختلفی از جمله فولادی, مسی, آهنی, آلومینیومی, پلاستیکی و غیره تشکیل می شوند.

مواد, فنون و کاربردها از کشوری به کشور دیگر متفاوت است به عنوان مثال کشورهای مختلف استانداردهای مختلف برای نصب لوله دارند.


لوله و اتصالات از نظر جنس و کاربرد و نحوه اتصالات به دسته های مختلف تقسیم بندی می شوند:


لوله و اتصالات

لوله گالوانیزه خود به دو دسته تقسیم می شوند : لوله های فولای گالوانیزه و لوله های آهنی گالوانیزه این دو نوع در بازار به لوله های آهنی سفید معروفند و عموماً بین این دو فرقی گذاشته نمی شود, در صورتیکه لوله های فولادی گالوانیزه در مقایسه با نوع آهنی آن سبک تر و براق تر هستند.



لوله و اتصالات فولادی گالوانیزه

لوله های فولادی خود به چند طریق ساخته می شوند. لوله های بدون درز که فاقد درز طولی بوده و به روش اکسترود کردن ساخته می شوند و لوله های درزدار که ابتدا ورق به صورت استوانه درآورده شده و سپس درز طولی آن را جوش می دهند.


و سپس آنها را جهت افزایش مقاومت در برابر اسیدها و زنگ زدگیها در یک وان آبکاری روی اندود (گالوانیزه) می کنند. این نوع لوله ها نسبت به نوع آهنی در برابر اسیدها مقاومت کمتری دارند و کلیه اسیدهایی که برای چدن مضر می باشند فولاد گالوانیزه را هم خراب می کنند.


لوله و اتصالات آهنی گالوانیزه

جنس این لوله ها از آهن سفید نورد شده است که درز آن توسط دستگاه های درز جوش بهم جوش داده می شود و سپس لوله را در فلز روی مذاب فرو می برند. به همین علت آنها را لوله های با درز نیز می گویند. این نوع لوله ها از رنگ تیره و خاکستریشان شناخته می شوند, و عموماً به دو صورت سبک و متوسط تولید می شوند.


کلیه لوله های فولادی و آهنی گالوانیزه در شاخه های ۶ متری تولید می گردند. قطر این لوله ها معمولاً‌ قطر اسمی است که بزرگتر از قطر داخلی و کوچکتر از قطر خارجی است.

همچنین در بازار این لوله ها را بر اساس نمره می شناسند. لوله های گالوانیزه نیز به وسیله دنده پیچی به یکدیگر وصل و توسط مواد مناسب آب بندی می شوند.


لوله های مسی :

به علت مقاومت بالای لوله های مسی از این لوله ها در تاسیسات و تهویه مطبوع و آبرسانی به وفور استفاده می شود. در استاندارد B88 از انجمن ASTM لوله های مسی در انواع M,L,K و DWV تقسیم بندی شده اند.


حرف M,L,K و DWV نشانگر ضخامت جداره لوله های مسی هستند. قطر خارجی تمام انواع لوله های مسی برای یک قطر مشخص با یکدیگر برابرند. لوله های مسی نوع M,L,K می توانند از یکی از دو نوع قسمت (hard drawn)  یا نرم (annealed temper) باشند.


لوله های چدنی :

جنس این لوله ها از چدن ریخته گری است و بر حسب نوع کاربرد آنها انواع و مقدار آلیاژ, شکل و طول لوله,‌ نوع اتصالات آنها با هم متفاوت هستند و اغلب در سیستم لوله کشی فاضلاب استفاده می شوند.


لوله های پلاستیکی :

لوله های پلاستیکی که در تاسیسات آب و فاضلاب استفاده می شوند, عبارتند از:


لوله های پلاستیکی pvc (پلی وینیل کلراید)

لوله های پلاستیکی PE ( پلی اتیلن)

لوله های پلاستیکی ABS ( اکریلو نیتریل, بوتادین و استیرن)

لوله های پلاستیکی PP ( پلی پروپیلن)

لوله های پلاستیکی CPVC ( کلرینیتر پلی وینیل کلراید)

لوله های پلاستیکی PB (پلی بوتیلن)


لوله های فولادی :

از لوله های فولادی بدون درز هنگامی استفاده می شود که درجه حرارت سیال عبوری بالا باشد. برای انتخاب لوله های فولادی سه استاندارد ANSI, BS, DIN معمولا استفاده می شود.